MAŠČOBE V PREHRANI

Maščobe vsebujejo življenjsko pomembne maščobne kisline, pospešujejo absorpcijo v maščobah topnih vitaminov (A, D, E in K), povečujejo energijsko gostoto hrane in izboljšujejo konsistenco, vonj ter okus živil.

Prekomerno uživanje maščob je velik dejavnik tveganja pri nastanku bolezni srca in ožilja, sladkorne bolezni, debelosti, povišanega krvnega tlaka in nekaterih vrst raka.

Epidemiološke raziskave kažejo povezavo med uživanjem prehranskih maščob in različnimi vrstami raka, predvsem dojke, debelega črevesa, slinavke in prostate.

Priporočen vnos skupnih maščob za odrasle osebe je do 30% dnevnega energijskega vnosa .

Osebe s težkimi fizičnimi deli lahko zaužijejo do 35% dnevne energije v obliki maščob, v kolikor zaužijejo dovolj sadja in zelenjave glede na njihove energijske potrebe.

Med nosečnostjo in dojenjem se prav tako lahko vnos maščob poveča na 35% dnevnih energijskih potreb.

V prehrano starostnika vključimo do 30% energijskih potreb iz maščob, ki zagotavljajo vnos esencialnih hranil in izboljšajo okus ter konsistenco obroka, kar je še posebno pomembno v prehrani starostnika.

Pri fizično še zelo aktivnih starejših ljudeh lahko delež maščob v hrani znaša tudi do 35% energije, ob zadostnem vnosu sadja in zelenjave.

Dokazano zdravju škodljivi so dolgoročni vnosi skupnih maščob pri odraslih nad 40% dnevnega energijskega vnosa, ki predstavljajo dejavnik tveganja za nastanek arterioskleroze, različnih vrst raka, predvsem pa raka na črevesu in danki ter debelosti.

Dojenčki v prvih mesecih življenja potrebujejo energijsko gosto hrano, ki jo je mogoče doseči le z maščobo. V prvem polletju življenja prehrana izključno dojenega dojenčka največji delež potreb po energiji pokriva z maščobami (do 50% dnevnega energijskega vnosa). V prehrani dojenčkov po dopolnjenem 6. mesecu prispevajo maščobe okoli 40% energije. S prehodom na polnovredno mešano prehrano otroci, ob vstopu v šolo, potrebujejo 30–35% dnevne energije iz kvalitetnih maščob.

Pri mladostnikih pa predstavljajo maščobe do 30% dnevnega energijskega vnosa .

Maščobe se v prehrani pojavljajo v vidni in skriti obliki.

V vidni obliki so maščobe, ki jih uporabljamo za kuho in zabelo ter kot vidni del mesa oziroma mesnega izdelka, v skriti obliki pa kot sestavina živila. Prehranske maščobe so sestavljene iz nasičenih in nenasičenih maščobnih kislin.